„Dziecko jest istotą rozumną,
zna dobrze potrzeby, trudności i przeszkody swojego życia.
Nie despotyczny nakaz, narzucone rygory i nieufna kontrola,
ale taktowne porozumienie, wiara w doświadczenie, współpraca i współżycie”.
- Janusz Korczak „Prawo dziecka do szacunku”
„Wszystkie dzieci nasze są ...” – ten fragment piosenki Majki Jeżowskiej zna prawie każdy z nas. Zgadzamy się z tym, jednak z zastrzeżeniem – są nasze ale nie są naszą, ani niczyją własnością. W myśl Janusza Korczaka - który jest prekursorem działań na rzecz praw i równouprawnienia dzieci – „Nie ma dzieci – są ludzie„.
Istnieje Konwencja Praw Dziecka, Rzecznik Praw Dziecka, Komitet Ochrony Praw Dziecka oraz wiele organizacji pozarządowych dla dzieci. Wszystkie te instytucje są bardzo potrzebne. Regulują normy prawne, mówią co wolno, czego nie. W razie naruszenia – wyciągają sankcje. Ale czy dziecku, któremu stała się krzywda, które zdaje sobie sprawę, że zostało złamane jego prawo, czy wie co dalej robić ? Powinno wiedzieć, że swój problem winien zgłosić do osoby dorosłej. Jednak nie wie, co się stanie dalej… Czy dobrze zrobiło ? Czy nie pogorszy sytuacji ? Czy otrzyma pomoc ? Jak się bronić ?
Zwyczajem jest odwiedzanie w przedszkolach, szkołach podstawowych, gimnazjach i szkołach średnich policjantów, strażaków, pracowników straży granicznej, którzy tłumaczą jak przestrzegać norm i zasad w społeczeństwie.
Naszym zdaniem brakuje tu jednej, jakże ważnej profesji - a mianowicie – prawnika. Dlaczego ? Prawo nas otacza, reguluje, pokazuje drogę. Tak naprawdę z prawem stykamy się od najmłodszych lat. Świadomość społeczna rośnie, także wśród dzieci i młodzieży. Na szczęście. Jednak najmłodsi pomimo, że coraz częściej są świadomi swoich praw, niekoniecznie wiedzą, co w konkretnej sytuacji zrobić, jak się zachować, jak się obronić.
Kto to jest prawnik ? Co to jest sąd ? Co to jest prawo ? Kim jest sędzia ? Co to takiego kodeks ? Co zrobić, kiedy rodzice się rozwodzą? Co robić, jeśli ktoś mnie obraża, zastrasza? Jak zareagować, kiedy ktoś mnie oszukał ?
Na te i wiele innych pytań z zakresu prawa nasi prawnicy prostym i dostosowanym do wieku słuchaczy językiem odpowiedzą na specjalnie zorganizowanych godzinach w przedszkolach i szkołach.
Zajęcia te dostosowane będą do wieku – i co za tym idzie – problemów występujących u dzieci jak i młodzieży.
W „zerówkach” wytłumaczymy w ciekawy sposób w formie konkursów i zabaw podstawowe pojęcia z zakresu prawa, np. co to jest i po co jest prawnik, sąd, prawo.
W szkołach podstawowych prostymi słowami oraz również w formie zabaw i konkursów objaśnimy podstawowe pojęcia z zakresu prawa + bardziej szczegółowo zajmiemy się często występującymi problemami z jakimi borykają się dzieci w tym wieku, np. zastraszaniem, wymuszeniami, napiętnowaniem, prawami w domu, szkole oraz w życiu społecznym.
W szkołach ponad podstawowych rozszerzymy zakres zagadnień. Nie wykluczamy zabaw i konkursów Młodzież ta niebawem wkroczy prawnie w dorosły wiek. Chcemy pokazać , co już wolno, czego jeszcze nie, co ich czeka będąc pełnoprawnym obywatelem kraju. Rozmowy dostosujemy do aktualnych problemów młodzieży, np. pierwsze podejmowanie dorywczej pracy, „przestępstwa internetowe”, przemoc fizyczna i psychiczna, zawieranie związku małżeńskiego z osobą nieletnią, prawne aspekty młodocianych ciąż … i wiele, wiele innych.
Dlaczego używamy terminu „rozmowy” a nie „wykłady” ? Ponieważ wiemy, że suche informacje nie wzniosą wiele, wywołają tylko frustrację i zniecierpliwienie. Chcemy rozmawiać, posłuchać głosu młodszych. Dzięki temu nie tylko doradzimy ale często też zaradzimy.
Pokażemy również, że nie taki ten cały prawnik straszny, jak go malują
Dzieci i młodzież zobaczą również na czym polega praca prawnika, z czym się wiąże oraz jaką drogę trzeba przejść, by zostać sędzią, adwokatem, radcą prawnym czy notariuszem. Być może zachęci to kogoś to wybrania właśnie takiej ścieżki zawodowej ?
Każda relacja ze spotkania będzie umieszczania na naszej stronie internetowej w zakładce Wydarzenia a zdjęcia zamieszczane w Galerii.
„Dobry wychowawca, który nie wtłacza a wyzwala, nie ciągnie a wznosi, nie ugniata a kształtuje, nie dyktuje a uczy, nie żąda a zapytuje – przeżyje wraz z dziećmi wiele natchnionych chwil.”
- Janusz Korczak